THE CURE - Songs Of A Lost World
Návrat po šestnácti letech. Navíc víceméně autorská deska Roberta Smitha. Navazují na nejlepší kousky své diskografie a současně se zbytečně neopakují. Poslouchám to poslední dva týdny a moje dojmy stále rostou.
Metalopolis již 20 let pravidelně přináší informace a články převážně související s metalovou hudbou. Často však zavítáme i do jiných než metalových anebo vůbec hudebních oblastí a nezřídka tak nabízíme i obsah mimo hlavní záběr našeho webového magazínu.
Na svém druhém albu jsou EAST OF THE WALL v podstatě novou kapelou. I oni se totiž rozhodli dříve ryze instrumentální hudbu obohatit o vokální projev a přidat se k většině „plnohodnotných“ hudebních těles. A tento fakt jakoby Američané chtěli vykřičet do světa všemi svými schopnostmi a talentem, který už potvrdili i na svých předchozích počinech. Jejich letošní novinka totiž kromě velkorysé stopáže nabízí i více než solidní porci pestré a kreativní muziky.
Kreativita je totiž tím prvním, co vás při poslechu „Ressentiment“ napadne. Skladby doslova hýří myšlenkami, nespokojují se s přímočarým postupem ani sázkou na jedinou ústřední melodickou linku a doslova na vás hrnou příval nových a nových nápadů. Instrumentálně zdatné těleso si na svá bedra naložilo solidní porci, kterou však zároveň především v několika prvních písních zvládá kočírovat s pozoruhodnou jistotou. Nadžánrovost je asi nejvýstižnějším popisem současného počínání EAST OF THE WELL, ale základy jejich hudby jsou stále jasně čitelné. Ačkoliv bych v tomto případě ještě nerad šermoval s výrazy jako „originalita“, způsob jakým si tato v současnosti pětice ochočila vlivy hardcore, screama anebo progresivního rocku, určitě nepatří k dříve příliš často slyšeným. Důraz na instrumentální preciznost zde nenachází protivníka v ostatních faktorech tvořících kvalitní píseň, ale naopak můžeme hovořit o (téměř) dokonalé spolupráci. Schopnost dojmout, ovládnout posluchače podmanivými kytarovými ornamenty a vzápětí jej ostrým riffovým válcem nekompromisně poslat zpátky do reality se zde mísí zároveň s s kompoziční jistotou protřelých mazáků. Svůj podíl na tom má bezpochyby i nový element v hudbě EAST OF THE WALL. Hlasivky dvojice Chrise Alfana a Kevina Conwaye se stávájí její výraznou součástí, ale zároveň svým projevem zbytečně nevybočují z dobře vyladěného orchestru. Vokály taktéž nezapřou ukřičené hardcorové kořeny, ale schopnost tyto organicky propojovat se zpěvnými linkami z nich činí veliký přínos a zároveň i nepostradatelné zákoutí světa zvaného „Ressentiment“.
Až by se soudě dle předchozích řádků mohlo zdát, že album postrádá jakoukoliv slabinku. Zpočátku tomu vše nasvědčuje. Skvělou píseň střídá ještě lepší, nálady se přirozeně přelévají mezi oběma póly emočního spektra a pestré aranžmá (použití latinskoamericky znějících dechových nástrojů v „It´s Always Worthwhile Speaking To A Clever Man“) ještě zvýrazňují celou tu hudební radost. Vše se však trochu zadrhává po doznění instrumentální nostalgie „Maybe I’m Malaised“, po které měla přijít už jen závěrečná „Beasteater“ a dojem by byl téměř stoprocentní. V závěru se totiž přeci jen začíná projevovat syndrom přecenění vlastních (kompozičních) sil. Tempo jakoby najednou uvadalo, jednotlivé skladby ztrácejí emoční náboj a dochází tak k efektu ztráty pozornosti. Je tak trochu ironií, že devítiminutová „A Long Defeat“ (míněno s trochou nadsázky) nezůstává svému názvu nic dlužna. Ne, že by sama o sobě nedokázala nabídnou kvalitu, která je ke slyšení v předchozích minutách, ale právě díky tomu, že už jen víceméně přehrává vše dříve vyřčené, tak trochu ztrácí na výsledku a to je i případ děje následujícího.
Navzdory předimenzované stopáži však můžeme směle hovořit o jednom z nejvýraznějších a zároveň nejnadějnějších počinů letošního roku. Živočišná dravost a melancholická jemnost jdou ruku v ruce s vyššími ambicemi na poli instrumentálním, což ve výsledku dává velmi vyváženou nahrávku, přímo stvořenou pro dlouhodobý poslech a bádání.
EAST OF THE WALL a jejich druhé album nabízí trošičku nevyrovnanou kvalitu, ale ty silnější momenty (a že jich na kolekci není málo) předčí i těch několik málo nedostatků.
7,5 / 10
Matt Lupo
- kytara
Kevin Conway
- kytara + vokály
Chris Alfano
- kytara + vokály
Brett Bamberger
- basa
Seth Rheam
- bicí
1. The Ladder
2. Salieri
3. Fool's Errand
4. Wisp Of Tow
5. Ocean Of Water
6. It's Always Worthwhile Speaking To A Clever Man
7. Fleshmaker
8. Maybe I'm Malaised
9. A Long Defeat
10. Gordian Corridor
11. Handshake In Your Mouth
12. Don't Stop Bereaving
13. Beasteater
Redaction Artifacts (2013)
The Apologist (2011)
Ressentiment (2010)
Split with Rosetta / Year Of No Light (2009)
Farmer's Almanac (2008)
East of the Wall (EP) (2007)
Vydáno: 2010
Vydavatel: Translation Loss Records
Stopáž: 62:32
Produkce: Will Putney
Studio: The Machine Shop
Návrat po šestnácti letech. Navíc víceméně autorská deska Roberta Smitha. Navazují na nejlepší kousky své diskografie a současně se zbytečně neopakují. Poslouchám to poslední dva týdny a moje dojmy stále rostou.
Bilanční a v rámci možností i moderní album zároveň. Typičtí BODY COUNT místy výrazně oživení působením hostů. Album sotva překvapí něčím neotřelým, ale dá se mu odolávat jen do prvního výkřiku "madafaká". Pak už je to zase všechno zpátky v 90's.
Faust a spol. tentokrát více přitlačili na pilu a natočili o poznání méně přátelskou desku. Více black metalu a méně zjemňujících prvků. I tak je materiál pěkně diversifikovaný, jen je méně přístupný a chybí mu ona zpěvnost, vzletnost a naléhavost.
Čistý death/doom. Špinavý, jeskynním marastem až po krk nasáklý. Ale také spíše jednoduchý, držící se jako klíště žánrových standardů bez nejmenší ochoty alespoň základně experimentovat. Co mu však nechybí, je tolik potřebná neotesanost a hrubozrnnost.
Nejvíce přístupná deska GAEREA. Portugalci sice stále preferují rychlá tempa, ale materiál zároveň různě zahlazují, kudrnatí a zjemňují. A vesele do něj integrují jeden post-metalový prvek za druhým. Black metal pro masy, nicméně velmi pěkně složený.
(Raw) blackmetalový projekt z pokojíčku se vším všudy. Tentokrát za materiálem stojí osoba pohlaví něžného. Slyším za tím trochu SATANIC WARMASTER, SARGEIST, ORDER OF NOSFERAT a nebo také WINTER LANTERN. Jednoduchá, leč dobře poslouchatelná deska.
Debutové album hardcore kapely, která je složena ze členů ve svém žánru vyhlášených švédských skupin OUTLAST a VICTIMS. Dvacet minut nekompromisního nátěru brousícího až do oblasti crustu.